Respektfullt samarbete genom ömsesidig förståelse om vad som är överenskommet

  • Beställaren eller entreprenören startar ett projekt i Live n'Direct 
  • Avtalsrum läggs till och görs tillgängligt för projektets parter  
  • I avtalsrummet skapar parterna förfrågningar och anbud med eventuella bilagor
  • Anbud godkänns eller avslås med e-signering
  • I avtalsrummet sammanställs avtal, tider, ätor och ekonomi

Tidslinje

i ett projekt med Live n' Direct


Beställaren (B) vill bygga en altan till sitt hus och kontaktar därför  Entreprenören (E). De träffas och går igenom förutsättningarna. Entreprenören(E) meddelar Beställaren(B) att vid en snabb accept av offerten kan arbetet påbörjas omedelbart. Arbetet omfattar altanbygget exklusive trappa och räcke då utformningen inte är färdig och B vill återkomma.

Entreprenören (E)     Beställaren (B)

1 april

Projektstart

2 April

E skickar en offert till B genom webbappen "Live n'Direct" (LnD)

10 April

E påbörjar börjar arbetet med altanen.

15 april

E upptäcker en rötskada i husets stomme där altanen skall ansluta.

E undersöker och fotograferar skadan som läggs in som en fil i LnD samt  föreslår en åtgärd med pris och tidsåtgång i LnD detta bekräftas av E med BankID.

Ny slutsumma och färdigställande tid uppdateras automatiskt i LnD.

22 april

E svarar på förfrågan med en offert med pris och tidsåtgång i LnD signerad med BankID där slutsumma och färdigställande tid automatiskt uppdateras.

25 april

E skickar en ny offert på trappa och räcke med pris och färdigställande tid genom LnD signerad med BankID där ny slutsumma och färdigställande tid automatiskt uppdateras igen i LnD.

2 maj

E skickar faktura 1 till B enligt överenskommen betalplan och skriver in beloppet i LnD.

6 maj

E får in betalningen på banken och registrerar det i LnD där det syns tydligt för både B och E vad som är fakturerat och betalat.

8 maj

E är nu klar med rötskadan och trädäcket och skickar faktura 2. Nu återstår enbart arbete med trappa och räcke.

12 Maj

E får in betalningen på banken och registrerar det i LnD där det syns tydligt för både B och E vad som är fakturerat och betalat.

14 Maj

E har färdigställt trappa och räcke. Slutfakturan skickas och LnD uppdateras.

18 Maj

E får in betalningen på banken och registrerar det i LnD där det syns tydligt för både B och E vad som är fakturerat och betalat.

7 april

B granskar offerten och godkänner därefter kontraktssumman, villkoren och datum för färdigställande med BankID i LnD.

16 april

Rötskadan var omöjlig att upptäcka innan arbetet hade påbörjats och B godkänner offerten med den nya summan och den nya slut tiden i LnD genom BankID.

20 april

B vet nu hur trappan och räcket skall se ut och har tagit fram referensbilder och skiss på trappa och räcke som läggs in som en fil med en förfrågan till E genom LnD.

23 april

B tycker att räcket blir för dyrt och avslår offerten i LnD med BankID. B och E diskuterar saken och E skall återkomma med ett förslag på ett billigare utförande.

26 april

Efter att B och E klarat ut några saker på telefon godkänner B den nya offerten i LnD genom BankID. Ny färdigställande tid och sammanlagt pris är uppdaterat och visas tydligt i LnD.

4 Maj

Bygget flyter på och B har full kontroll på pris och tider för projektet. B betalar faktura 1.

10 Maj

Altandäcket är färdigt, räcke och trappa börjar ta form. B betalar faktura 2.

15 Maj

LnD ger en perfekt och överskådlig bild av vad som är överenskommet och utfört. E betalar slutfakturan.

20 Maj

E och B träffas för överlämnande av produkt- och underhållsinformation och B inviger sedan altanen med sin familj.

Fungerar i de flesta branscher


Live n'Direct är speciellt utvecklat för byggbranschen, men detta unika projektverktyg fungerar

lika bra för alla branscher där det finns ett behov av transparens och tydlighet samt skapar ett

kvalitativt och respektfullt samarbete mellan beställare, entreprenörer och leverantörer.

Bygg & renovering

Live n'Direct är speciellt utvecklat för byggbranschen och fungerar lika bra för bygg- och renoveringsarbeten med oerfarna beställare som i större professionella entreprenader.

Webbproduktion

Vid webbprojekt och annan digital produktion finns samma behov som i byggbranschen av tydlig översikt över vad som är överenskommet mellan beställare, webbproducenter och deras underleverantörer.

Snickeri- och inredningsprojekt

Live n´Direct fungerar också utmärkt för exempelvis olika inrednings- och snickeriprojekt för privatpersoner, som ofta är oerfarna beställare. Vid mindre projekt- eller tilläggsbeställningar kan offerter enkelt skapas direkt i systemet och kan där godkännas eller avslås, vilket ger en effektiv administration och kontroll för båda parter.

Arkitekt- & designuppdrag

Även när det gäller arkitekt- och designuppdrag bidrar Live n' Direct till ökat samförstånd och trygghet med vad som gäller för bland annat kostnader, leveranstider och kvalitet.

Äkta, rakt på sak, ocensurerad, exakt och just nu. Inget nonsens.


Unadulterated, straight to the point, uncensored and timely truth. No nonsense.

Varför behövs Live n'Direct?

Hållbart företagande


Med Live n'Direct undviker du de flesta missförstånd och tvister, då alla inblandade har full insyn och kontroll på ekonomi, kvalitet och tider. Live n'Direct bidrar även till minskad miljöbelastning genom undvikande av onödiga transporter och möten, felaktiga produktbeställningar och mindre avfall etcetera. Live n’ Direct skapar ett kvalitativt och respektfullt samarbete.

Full kontroll


Live n'Direct skapar en säkrare och mer transparent byggprocess, från idé till slutbesiktning med löpande rapportering och avräkning när det kommer till kostnader, tider, ändringar och tillägg. Samtliga parter ges full insyn under hela processen, vilket underlättar nödvändiga beslut och ökar förståelsen för tidsåtgång och kostnad.

Projektets viktigaste verktyg


När alla inser de många fördelarna med Live n'Direct blir det snabbt projektets viktigaste verktyg.

 

Leverantören lämnar en bindande offert, signerat med BankID, avseende pris, tid, kvalitet m m. Inget onödigt arbete görs innan slutlig offert godkänts. Samma sak gäller för tilläggs- och ändringsofferter.

 

Beställaren sätter sig in i innebörden av offerten och väljer antingen att godkänna eller avslå den, även detta görs med BankID. När parterna är överens om offerten, godkänns den av beställaren, och den blir då ett bindande avtal. På så sätt har beställaren full kontroll på vad leverantören förbundit sig till.

Smidig och snabb e-signering


Användande av Live n'Direct-plattformen kräver tillgång till BankID. Saknar du BankID så kontakta din bank. Både beställare, entreprenörer och leverantörer identifierar sig, skriver under juridiskt bindande avtal samt godkänner eller avslår offerter med BankID. Tryggare och säkrare kan det knappast bli.

Ett smart sätt att undvika tvister


Du undviker att bli ett av de årligen ca 10 000 rättstvister som enbart handlar om reparation och underhåll av bostäder i Sverige. Den vanligaste orsaken till tvister är kostnaden, att arbetet tog länge tid än vad som först var sagt eller att det inte blev utfört på det sätt som beställaren trodde var överenskommet.


I det fall en tvist håller på att uppstå finns all dokumentation, avseende kostnader, tider och kvalitet, sparad och tillgänglig i LND, och på så sätt kan man hitta en lösning innan det går till en för båda parter kostsam rättsprocess.

Du behöver inte byta system


Oavsett vilket projektverktyg du arbetar med idag, så fungerar Live n'Direct som ett utmärkt komplement. Du kan med andra ord fortsätta att dra nytta av de fördelar som finns i ditt nuvarande system samtidigt som du använder de kraftfulla funktionerna i Live n’Direct.

Ny avtalstjänst helt gratis i ditt projekt!

Låt oss hjälpa dig skapa ett lyckat bygg- eller renoveringsprojekt, prova vår avtalstjänst gratis!

Vi erbjuder dig, oavsett om du är entreprenör eller beställare att använda denna nya och unika avtaltjänst helt kostnadsfritt. Fyll i kontaktformuläret så berättar vi mer om tjänstens smarta funktioner och hjälper dig att komma igång med ditt projekt. 

Kom igång, vi hjälper dig!

Kontaktformulär

Fyll i formulär nedan och tryck på "skicka". Vi hjälper dig att lägga upp konto och ditt projekt samt att komma igång. Vi behöver namn och e-post men fyll gärna i information om ditt projekt under "beräknad projektstart" och  "kort projektbeskrivning" nedan.

* = Obligatoriskt

 
 
 
 
 
 
unsplash